Herken de 5 meest voorkomende hardloopblessures


Hardlopers hebben helaas een hoger risico op blessures dan andere duursporters zoals zwemmers en fietsers. Om te voorkomen dat je langdurig stil komt te staan is het belangrijk om ze vroegtijdig te (h)erkennen en actie te ondernemen. In deze blog zal ik je daarom vertellen hoe je de 5 meest voorkomende hardloopblessures op tijd signaleert.

Fotograaf: Rob Sportfotografie




1: Patellofemoraal pijnsyndroom (17%)


Op nummer één van de meest voorkomende hardloopblessures staat het patellofemoraal pijnsyndroom, afgekort PFPS. Een knieblessure die meer bij vrouwen voorkomt (62%) dan bij mannen (38%).

Signalen:

Pijn aan de voorzijde van de knie en achter of rondom de knieschijf tijdens belaste kniebuigingen, zoals bij hardlopen, traplopen en squatten. Met deze pijn kan je vaak nog wel doorlopen, maar de klachten zullen geleidelijk toenemen en steeds terugkeren na enkel rust.


Zelftest:

Probeer 5-6 single leg squats achter elkaar te maken om te checken of dit de hierboven beschreven knieklachten geeft.


De oorzaak:

Er is meestal een verstoord bewegingspatroon in de keten heup-knie-enkel. Instabiliteit en niet goed functionerende of samenwerkende spieren kunnen ervoor zorgen dat jouw (knie)schijf niet in de goede lijn beweegt. Er ontstaat dan frictie, irritatie en uiteindelijk zelfs mogelijk schade rond het gewricht tussen de knieschijf en het bovenbeen.


Ik denk dat ik deze blessure heb, wat nu?

Voor een gerichte aanpak moet je eerst weten waar de zwakke schakel bij jou in de keten ligt. Laat je daarom onderzoeken door een fysiotherapeut wanneer je deze symptomen bij jezelf herkent!





Wordt vervolgd!


Volgende week nummer 2 in de reeks van meest voorkomende hardloopblessures.


Nog eventjes geduld.... :)






2 keer bekeken

runyourbody.nl is een website van Run your Body - Fysio & training

Kvk-nummer: 72379618

  • Facebook - White Circle
  • Instagram - White Circle